Et besøg hos gynækologen
Vi kan hjælpe med en lang række gynækologiske problemer og forløbet kan naturligvis variere afhængig af problemet, men et besøg i klinikken starter typisk med et spørgeskema. Herefter snakker vi om det problem du vil have hjælp til. Vi gennemgår problem grundigt, så jeg har et godt udgangspunkt for at undersøge dig på den rigtige måde. Sammen med en sygeplejerske vil du få undersøgt underlivet (gynækologisk undersøgelse) samt en ultralyd skanning af underlivet. På baggrund af samtalen og undersøgelsen laver vi en plan for behandling eller yderlige undersøgelser for at løse dit problem.

Et besøg om psykiske problemer
Hvis den første undersøgelse tyder på at dit problem enten har påvirket dig psykisk eller måske skyldes at psykiske påvirkninger har givet dig problemer får du tid en anden dag, så vi kan undersøge dette igennem samtaler, der fokuserer på afdække problemet og efterfølgende arbejde sammen om at løse det igennem fokus på de følelsesmæssige aspekter. De to typer konsultation blandes ikke sammen.

Fødselslæsioner

Mange kvinder oplever følger efter fødsler, hvor skedeåbningen enten er blevet for stor eller for stram efter en fødsel. Dette kan bla. påvirke samlivet med smerter, nedsat udbytte og lysten til sex, ligesom der også kan være problemer med udflod, prutte lyde fra skeden og problemer med at bruge tampon. For en del kvinder betyder det ændrede udseende af underlivet meget for lysten til sex.
I visse tilfælde kan det være nødvendigt med operation.

Bestil tid

Vulva lidelser (Lidelser i de ydre kønsorganer)

Smerter, kløe og svie og ubehag i skede indgangen kan bl.a. skyldes infektion, følger efter fødsler eller specifikke sygdomme som Lichen Sclerosus. Andre gange kan man ikke finde en specifik grund til problemet (fx Vulvodyni), men det kan som regel alligevel afhjælpes.
Udover udredning, behandling og kontrol af vulva lidelser. Tilbyder vi også rekonstruktion efter omskæring.

Bestil tid

Laser til behandling af Lichen sclerosus

Lichen sclerosus er en sygdom, som angriber kønsorganerne. Hos kvinder er det hud og slimhinder i vulva og omkring anus.
Lichen Sclerosus opfattes som en autoimmun sygdom. Dvs at immunsystemet angriber kroppen. Sygdommen giver primært svie, kløe, svien/brænden og smerter. Huden kan blive tynd med sprækker. Den efterfølgende ophelingsproces giver anledning til aragtige stramninger.
Behandlingen består typisk i salve med stærk binyrebarkhormon og massage med fedtcrem. Hvis der ikke er tilstrækkelig effekt eller der er bivirkninger til behandlingen er softlaser et godt alternativ. Behandlingen hæmmer vævsreaktionen og fremmer ophelingen.
Klinikken har en softlaser. Behandlingen foregår to gange om ugen i første måned og en gang ugentligt den anden måned.

Bestil tid

Nedsunket blære, livmoder eller tarm

Nedsynkning af blære, livmoder eller tarm er hyppige problemer. Nedsynkning kan give problemer, fordi der sidder en ”bule” i skeden åbningen og hæmmer daglig aktivitet. Der kan også være problemer med vandladningen, bla. hyppige vandladninger og kraftig vandladningstrang. Hvis afføringen er påvirket, vil det typisk være enten problemer med at holde på afføringen eller problemer med at tømme tarmen. Nogen oplever også seksuelle problemer bla. i form af nedsat udnytte pga. en åbenstående skede. Andre oplever nedsat lyst til sex, da der er noget, der føles ”forkert”. Selv mindre grader af nedsynkning kan give kraftige gener for kvinden.

Urininkontinens

Tidligere blev urin inkontinens forbundet med høj alder, men selv unge kvinder kan opleve urininkontinens. Det er typisk, at urininkontinens bliver værre med tiden, så hvis du har urininkontinens, som påvirker dig i hverdagen, vil vi anbefale at du får gjort noget ved det.

Der findes to hovedtyper af urin inkontinens:
Stress inkontinens, som skyldes en dårlig lukkefunktionen i urinrøret. Den viser sig typisk ved aktivitet som løb, host, nys og pludselige bevægelser. Vi ser en del kvinder, der har født et par gange og nu ikke længere er i stand til at dyrke motion, lege med børnene osv.
Overaktiv blære/ urge inkontinens som skyldes at blæremusklen trækker sig sammen på ”upassende tidspunkter”. Der kan være mange grunde til denne type inkontinens og vi laver en grundig udredning og en behandlingsplan, der rette sig mod det specifikke problem.

Celleforandringer på livmoderhalsen

Celleforandringer på livmoderhalsen findes jævnligt ved almindelige celleprøver hos egen læge. Når dette sker er der behov yderligere undersøgelse. Vi tilbyder udredning, behandling (keglesnit) og efterfølgende kontrol af celleforandringer på livmoderhalsen.

Blødningsforstyrrelser og uregelmæssige menstruationer

Blødningsforstyrrelser er meget hyppige og der kan være mange forklaringer på at kvinder bløder uregelmæssigt og kraftigt. Vi hjælper med undersøgelse af dette og med at finde den behandling, der passer dig. Vi tilbyder et bredt spektrum af behandlinger.

Har du smerter?

F.eks.
• Lichen sclerose
• Vulvodyni
• Fødselslessioner
• Endometriose
• Vaginisme

Disse lidelser påvirker både krop og psyke. Vi tilbyder derfor et behandlingsforløb, der bygger på Gynækologi, Kropsterapi og Psykoterapi.

Forløbet består af
En indledende samtale med både Maria Thaulow og Lasse Raaberg samt en gynækologisk undersøgelse, hvorefter vi laver en individuel behandlingsplan.

Behandlingsforløbet kan indeholde: gynækologisk behandling, akupunktur, massage, kostvejledning, hjemme øvelser og psykoterapi. Lasse Raaberg står for gynækologi og psykoterapi. Maria Thaulow står for massage, akupunktur, kostvejledning samt hjemmeøvelser. Vi følger dig gennem hele forløbet.